En sån där ovanligt kämpig dag...

publicerat i Livet jag lever;
Idag är en sån dag, som jag haft flera gånger men i lite olika format, som känns kämpigare än andra. Idag är det enda som cirkulerar i mitt huvud längtan efter att bli gravid igen. Det låter otroligt löjligt att längta så mycket efter något som man redan har, ett barn. Men jag tror faktiskt inte att det finns något mer jag längtar så mycket efter som just att bära ett barn i min mage igen. Och just det sätter käppar i hjulet och den där längtan resulterar inte i någonting annat än en dröm.
Det känns som att jag, likt ett barn, sitter, blundar och håller tummarna så hårt att naglarna nästan skär in. Men ingenting händer, när jag tittar upp är allt sig likt. Inga små rosa moln att studsa runt på, men jag vill så förbaskat gärna studsa på de där molnen jag med. Känna en annan längtan, en positiv längtan efter något som faktiskt finns inom mig men inte är klart att se världen än om ca 9 månader.
Nu är längtan något helt annat, en längtan som kanske aldrig blir mer än just en längtan?
 
Jag blir så förtvivlad när jag inte vet hur jag ska ta mig ur det här tankesättet. Ska jag må så här? Känna någonting som hugger i hjärtat varje gång någon berättar att de ska få tillökning i sin familj. Att samtidigt som jag känner mig så glad för den personen som sitter och glittar med ögonen och berättar det livsförändrande som kommer hända hen och samtidigt känna mig... vad? avundsjuk?.. ja, avundsjuk kanske är det rätta ordet. Om man ska kalla den här jävla längtan för någonting annat än just längtan.
 
Orden:"försök att inte tänka på det så är du gravid i ett nafs" haglar vilt i luften. Men hur ska jag hantera tankarna om jag t.o.m blir rädd för mina egna tankar när de handlar om just det- att bli gravid. Ska jag inte våga tänka alls? Stänga av mig själv totalt? Ni som slänger er med dessa uttryck, hur har ni tänkt att jag ska låta bli att tänka på det? För jag vet verkligen inte.
 
För er som sitter och tänker: "Men hon har ju ett barn, var glad för det istället". Till er kan jag säga att det handlar inte om att inte vara glad för det barn man har. Jag är världens lyckligaste och stoltaste mamma till min Adrian men jag vill ge både honom och oss en person till att älska så mycket som vi älskar varandra.
 
Vissa dagar har jag hopp om framtiden och allt är möjligt. Andra dagar är som den här, mörka och utan hopp. Jag/vi tänker inte ge upp, och någonstans inom mig tror jag att jag kommer bli mamma igen. Men tänk om bara någon kunde säga att (endast ett exempel) juli 2013 kommer du bli gravid så skulle det vara så skönt. Då skulle jag kunna släppa det här. Men tyvärr kan ingen säga så till mig, ingen kan veta. Och det är det som gör mig så förtvivlad. Detta hopp som byggs upp varje månad och som rivs när första dagen av mensen kommer. Att kastas mellan hopp och förtvivlan. Det är det värsta.
 
Kram(Och med hopp om en bättre vecka)
/ Emy
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anna:

Jag vet att det är lättare för andra att säga än att göra, men försök att ta en dag i taget och njut i stunden. Kram

2:a kommentar, skriven , av Marie Hjalmarsson:

Knepet är väl att inte försöka för mycket, att bara låta det hända?!
Tror på det här att tankar kan bli stress och det gör kroppen orolig osv...
Lev och ta dagarna som de kommer, gör saker tillsammans ni mår bra och har kul av, ha egentid, åk iväg å ha mysigt å smyg in lite "mys i sänghalmen" ;) haha
Utforska varandra och ta goood tid på er, de e mysigt :D
Hihi Kram!!

3:e kommentar, skriven , av Sandra:

Du vet var jag finns om du behöver prata! Jag förstår precis allt du skriver om att känna så, att det känns sim om hela världen får är gravida men inte en annan... Ge inte upp för när man minst anar så släpper de! Ring när som vännen för det är sånna här ggr man ska dela bördan med sina vänner<3

4:e kommentar, skriven , av karin:

<3 finaste emy! du är en otrolig kämpe!och man FÅR ha sånna dagar!tänker på er och jag tycker så otroligt mycket om er!massa styrkekramar!

5:e kommentar, skriven , av Linda:

Hej Emy!
Hittade din fina blogg genom fb och brukar titta in ibland, du är så duktig att skriva! Du får känna precis som du känner, det är dina känslor och det är alltid rätt! Det finns inget jag kan säga som hjälper dig men jag hoppas och tror att ni snart får ge Adrian ett syskon! Under tiden så försök njut av det du har och håll dig sysselsatt med massor av roliga saker! Tänker på dig! Kram Linda

6:e kommentar, skriven , av Elin Karlsson:

En vacker dag och förmodligen DEN vackraste kommer du kunna le mot Mattias och säga: vi ska bli föräldrar igen! För den dagen kommer komma, den tron måste du leva efter! Kram <3

7:e kommentar, skriven , av Sofie :

Åh Emy, jag får ont i hjärtat för er skull! Livet är inte lätt och absolut inte rättvist... De som säger "sluta tänka, så händer det" har nog inte försökt bli gravida någon gång (eller så har de glömt bort den desperata längtan) för det går inte att att sluta tänka när man är mitt uppe i det.. Uppslukad av längtan efter någon som ännu inte finns, med hopp om att det ska bli verklighet. Sluta inte hoppas, längta och drömma, en dag vänder det... Men man får vara djupt nere och avundsjuk och allt möjligt längs vägen! Kämpa på och ta hand om dig!

8:e kommentar, skriven , av mammafia:

<3

9:e kommentar, skriven , av Lisa :

Varför skriver folk att du ska sluta tänka när det är just dom orden du skriver om?? Är omöjligt att inte tänka!! Och spelar ingen roll va du sysselsätter dig med så finns tankarna där iaf! DÄREMOT så tycker jag att du ska börja med avslappnande metoder för att minska stressen, tex yoga, meditation, massage, floating, läsa böcker m.m. För e trots allt stressen som förstör, och om du kan dämpa den så blir längtan positiv <3 stort lycka till!!

10:e kommentar, skriven , av madde:

Emy, du skriver så fint och tänkvärt. Jag blir helt rörd när jag läser. Du är en riktig jävla asbra mamma, så någon där uppe kommer att se till att du blir mamma fler gånger. jag tänker på dig!

11:e kommentar, skriven , av Carolin:

Finaste Emy!
Jag vet (av egen erfarenhet)och förstår precis hur du känner och visst är det frustrerande att inte veta hur framtiden ser ut,man kan inte påverka allt som man skulle önska att man kunde. Jag önskar av hela mitt hjärta att din/er vilja går igenom snarast!
många kramar och du,jag finns bara ett samtal bort! <3
Du vet att jag alltid finns där.
Du är stark och visst att man inte kan se in i framtiden men jag lovar att du snart har ett litet mirakel i magen <3

12:e kommentar, skriven , av Emy:

Tack alla ni för era fina och värmande kommentarer! <3

13:e kommentar, skriven , av Lisa Axell:

För mig var det likadant. Det kommer och går i perioder, ena dagen lycklig som få, nästa helt mörk och grå. Dystra tankar och som i det här fallet längtan, låt det dra ner dig ibland. Lyssna på dina tankar, prata om dom och gråt ut. Allt blir bättre, det lovar jag! Jag kan inte säga någonting om den nya graviditeten tyvärr, inget jag kände till... Men jag hoppas verkligen att du en dag får uppleva det hela igen. När man en gång burit ett barn så länge och sedan förlorat det på vägen, har man redan ställt in sig på att bli mamma igen. Längtan är otroligt stor. För mig var deg likadant, fast annorlunda eftersom jag knte fick skaffa barn fören jag fått stabila värden själv. Lycka till emu

14:e kommentar, skriven , av Lisa Axell:

Hihi *Emy. Dumma telefon ;)

Kommentera inlägget här :