Jul och nyår i text och bild.

publicerat i Juletid;
Jag vet, jag skulle uppdatera med bilder i mellandagarna men tiden sprang iväg och hade annat för sig. Så jag får ta tag i det ordentligt och berätta om både jul och nyår nu. Så ni har lite att läsa menar jag!
 
Julen har varit både helt fantastisk men också sorglig. Jag överlevde eftersom allt var så bra, fint, roligt och allt det där. Men hela tiden fanns såklart tankarna på Dahlia där, att vi trodde att hon skulle vara med och fira den här julen med oss. Tur att vi har fantastiske lillskrutt som verkligen gör livet värt alla motgångar.
 
- Tusse lägger en sista "touch" på julgranen -
 
Julfirandet började 22 december hos Mattias mamma i Gimo. Det bjöds på julbord, chokladmousse och massvis med goda kakor och godis. Det hör ju till julen att vara proppmätt fram till nyår, eller hur?
 
- Tomten kommer! -
 
Tomten smög ute på gården efter middagen. Adrian var väldigt upprymd och lite rädd. När tomten kom in och frågade om det fanns snälla barn där blev han avslöjad direkt. Adrian sa: "Thomas!"(Thomas som var tomte är alltså M:s mammas sambo). Men han var ändå rädd när tomten delade ut paket. Det var nog lite svårt att förstå när man är så liten. Även lilla kussen Emanuel var en smula nervös.
 När tomten hade gått var det däremot inga problem! Grabbarna slet upp julklappar och var allmänt lyckliga. De fick varsin leksaksspis med tillbehör bland annat. En väldigt uppskattad present!
 
- Under julklappsöppningen -
 
- Fina Carolin och William, jag lindrar min bebislängtan med att jag får äran att vara gudmor åt lilla bebisen i Carolins mage -
 
Så kom julafton som firades(på förmiddagen) hos M:s pappa på Raggarö. Adrian fick ett morgonpaket av mig med ett fint halsband, en bricka med texten "älskad" på. Jag hade tänkt att han skulle ha på sig det under dagen men gossen totalvägrade så det var bara att ge upp, så kan det gå!
 
- En kusinpuss på julafton är aldrig fel -
 
Självfallat fick vi massvis med god mat även på Raggarö. Och sedan var det dags för dagens höjdpunkt(åtminstonde för de små): julklapparna! De fick massa fint den här gången också, Adrian fick bla en egen hjälm som han var extremt nöjd med.
 
- Bus med farfar/morfar på golvet är så rackarns roligt! -
 
Sedan var det dags att packa ihop och dra kosan vidare mot min mamma i Tuna. Direkt när vi klev innanför dörren var det dags för tomten att komma på besök.
 
- Det var en annan slags tomte hos mormor, det var "tomte-Gun" som kom på besök -
 
- Kusinerna lite smårädda för den ovanliga tomten, men förväntansfulla! -
 
Även den här tomten kom med fin, fina paket! Traktorer, kläder och till Adrians lycka: en liten leksaksskoter!
Och precis som de andra platserna vi firat jul på så bjöds det med supergod mat. Man kan säga att ordet hungrig var svårt att relatera till denna högtid.
 
- Skojigt att öppna paket -
 
Vi sov hemma hos mamma, alla vi som firade där. Och det var en del kan jag säga, vi var hela 13 pers. Tur att mamma har ett litet gästhus på gården som kunde inhysa några av gästerna.
 
På annandagen var det släktkalas hos pappa, mina "superstora" syskon och deras barn. I mellandagarna umgicks vi med min bror och hans flickvän, tog en sväng till Örsundsbro och hade det lugnt och mysigt.
 
Sedan kom nyåret och det firade vi i Snäcksjön hos min vän(och Adrians gudmor) Matilda och hennes syster som hade dragit ihop en suverän middag! Hummer, köttgryta och creme bruleé!
 Adrians nyårsmiddag bestod av köttbullar och makaroner, han var nöjd, glad och sov vid 12-slaget.
 
- Adrian fick ett partyglas av gudmor Matilda -
 

Hur blir nu det nya året? Det kan ingen veta och det skrämmer mig lite. Men mest ser jag fram emot att lägga det gågna året bakom mig och blicka framåt. Min förhoppning för det här året är (såklart) att vi ska bli gravida igen. Jag har sagt till Mattias att om jag inte är gravid på nyårsafton 2013 så skaffar vi hund. Jag hoppas verkligen inte att jag tittar på valpannonser i januari 2014.
 
Men, jag kan inte fokusera hela mitt år på att bli med barn! Så här är lite andra nyårslöften jag har:
  • Göra många roliga och givande saker, både själv och tillsammans med min familj.
  • Ta hand om mig själv, både kropp och själ! Äta och träna rätt är något jag mår väldigt bra av och ger så mycket energi. Jag måste bara rycka upp mig och ta tag i det så ska det nog gå bra. Och sedan ska min mentala hälsa förhoppningsvis bli mycket bättre nu när jag har börjat träffa en psykolog regelbundet.
  • Baka och laga mat! Något jag också tycker är otroligt roligt, det ska jag göra mycket mer av det här året.
Jag hoppas och ber att 2013 blir ett bra år med många fina stunder. Håll tummarna för mig och er själva är ni snälla.
 
 
- Med den här underbara mannen vid min sida och vår fantastiska son kan det inte bli ett dåligt år -
 
Så god fortsättning på alla ni fantastiska stöttepelare där ute!
 
Kram
/Emy
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Carolin:

Vilka härliga bilder Emy! Älskar den bilden då Adrian och Emanuel pussas <3 fina kusinerna!

2:a kommentar, skriven , av Anonym:

Fint skrivet o fina bilder Emy/ kram Madeleine

3:e kommentar, skriven , av Lotta:

Gott nytt år till dig Emy!

Ta hand om dig !

Kommentera inlägget här :