Jag lever!

publicerat i Juletid;

Hej på er!

Jag ville bara tala om att jag överlevt julen, har fällt några tårar men inte så många som jag trodde!
Allt som allt har det varit en väldigt bra jul! Ett längre inlägg med bilder kommer i mellandagarna.

Nu ska jag svida om till finkläder, snart kommer det mer släkt och vi ska fira jul ännu mer!

Kram
/Emy

Julen är här!

publicerat i Juletid;
Ja, lite julkänsla har infunnit sig. Granen är klädd, nästan alla julklapparna inslagna och det är små tomtar utställda lite här och där!
 Det känns faktiskt mysigt med jul och inte alls så sorgligt som jag trodde, men jag försöker att inte tänka på det. Jag kan dock inte lova hur morgondagen blir.
 
Just nu försöker jag få lite fint här hemma efter morgonens lek, samtidigt som jag försöker få lilleman att sova middag och göra mig fin för lilla julafton hos M:s mamma ikväll. Inte lätt att göra så mycket på en gång!
 
Matilda min fina vän och Adrians gudmor var här på förmiddagen. Jag önskar verkligen att vi kunde träffas mer än vad vi gör men det är svårt när vi bor så långt ifrån varandra. Förhoppningsvis blir det ändring på det inom en relativt snar framtid!
 Adrian fick så fina julklappar. Både duplo-lego och superfina kläder från polarn och pyret! Generös gudmor må jag säga. Lägger upp en bild senare på min lilla herre i finkläder!
 
Nej, nu måste jag skynda mig!
 
Kram
/ Emy
 
 

Aldrig vår tur.

publicerat i Livet jag lever;
När ska det bli vår tur? När ska vi få berätta för familj och vänner att vår familj ska utökas? Det känns som att livet har tagit en paus och bara går och väntar och väntar.

Idag är en sån dag när jag inte kan fokusera mina tankar på någonting annat än den där längtan. Jag vill så gärna ha en liten bebis i min mage! Varför händer det aldrig något?

Om ni bara visste hur mycket jag försöker att "inte tänka på det". Men det är fasiken omöjligt! Det känns som att hela världen ska få barn förutom jag.

Min kropp och jag är inte riktigt i kontakt med varandra just nu. Jag känner mig så sviken av den. Först ser den till att det blir fel på ett barn jag väntar och längtar efter. Och sen kan den inte se till att bli gravid igen heller. Snart säger jag upp den här kroppen och lägger ut en platsannons om en ny.

Jag vet att jag klagar för mycket, men vissa dagar är det fasiken omöjligt att se allt det som faktiskt är bra i mitt liv.

Någon kanske känner igen sig iaf!

Kram
/Emy

Jobb + helg

publicerat i Livet jag lever;
Gårdagen spenderades med Gustav och Emelie (Adrians gudfar och hans blivande maka). Vi hade det så jäkla bra, satt uppe till halv tre och kacklade. Så roligt när tiden bara flyger iväg! De åkte från oss vid lunchtid idag. Jag och lillskrutt lade oss och sov en stund och sen var det dags för jobb för min del.

Nu sitter jag och M och kollar på någon halvkass film istället för att ligga i sängen och få lite välbehövlig sömn! Konstigt att det ofta blir sådär!

Ha en fortsatt trevlig helg ni som läser!

Kram
/Emy

"Hon kommer den varma, med ljuset hit..

publicerat i Juletid, Livet jag lever;
hon kommer med hälsning om juuuleefriiid, hon kommer med ljus i sin krooona!" Det var ett stycke ur en luciasång. Eftersom det är den 13 december och alltså luciadagen så tyckte jag det var passande.
 Lite så jag vill beskriva dagens besök hos psykologen, det gav mig hopp om lite julefrid. Hon var helt fantastisk, jag kommer helt klart att fortsätta gå hos henne för "samtalsstöd" som det så fint heter.
 
Jag kände mig nästan lite "nyduschad" när jag åkte från psykologen. Ni vet, känslan när man precis duschat, man känner sig så ren. Så känner jag efter att ha fått prata, lite renare på något vis. Det kanske låter heltokigt men ni kanske ändå kan förstå vad det är jag försöker förmedla? Vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan. Lättnad kanske är en enklare beskrivning? Fast, ordet lättnad räcker liksom inte till på något vis.
 Jag vet att jag har en lång bit kvar innan jag är "färdig" men som sagt, hoppet finns ju i alla fall.
 
Jag säger det igen, om du känner att du mår dåligt eller bara har tankar som känns för stora att hantera: Sök hjälp. Det är inte läskigt, när man väl har kommit in och satt sig ned. Det känns bara skönt.
 
Just nu håller M på att sätta upp lite hyllor i Adrians rum, som kanske äntligen blir färdigt! Har haft det som projekt sen i sommras men ibland kommer liksom livet emellan när man renoverar. Dessutom är det ju inte jag som gör särskilt mycket i rummet, mest experten som pysslar. Men fint kommer det bli. Längtar efter att få göra riktigt fint där inne!
 
- Så här söt är man när det ska bakas pepparkakor -

Försöker sammanställa det sista inför julen. Vad mer ska man baka? Vilka julklappar är kvar? Ni vet, allt sånt där som man försöker att inte glömma. Men varje år känns det som jag ändå gjort "för lite". Konstigt va? Eller känner någon igen sig?
 
- Baka, baka liten kaka -
 

Nu har jag inte mycket mer att säga än godnatt! Är dödstrött efter idag.
Sov så gott.
Kram
/Emy

Så skönt.

publicerat i Juletid, Livet jag lever;
Tack, tack & tack alla ni som hört av sig med värmande ord eller bara visat ert stöd sen jag sist skrev. Det är otroligt upplyftande. Jag tror att fler än man anar har erfarenhet av det som jag skriver om.
 
Imorgon har jag fått tid hos en psykolog som ska vara väldigt bra. Tack igen mamma för att du fixar och donar för att jag ska må bra. Det känns så skönt att all den här jobbiga ångesten förhoppningsvis kommer mattas av eller upphöra helt efter x-antal samtal med någon som verkligen vet vad hon pysslar med. Bara vetskapen att jag ska få hjälp med det här gör att det känns lite lättare.
 Men samtidigt är jag lite nervös, hur börjar man berätta? Vad får jag inte glömma att nämna? Psykologen har antagligen alla verktyg som behövs och jag behöver säkert inte oroa mig för hur jag ska "börja". Wish me luck!
 
Jag försöker njuta av att det är juletid! Dock kan det vara lite trixigt när man har dödsångest och mest hela tiden går runt och tänker hur nästa jul ska vara. Kommer jag finnas då?(Helt sjukt tänkt av en fullt frisk människa, jag vet!) Vad kommer vara annorlunda?
  Dagen före julafton förra året fick jag reda på att ett litet liv grodde i min mage. Jag och Mattias gick runt hela julafton och tänkte att nästa år har vi en liten bebis i vår familj. Så lycklig som jag var då, förväntansfull. Jag kände mig så speciell och unik.
 
 
I år finns det ingen bebis, och ingen på väg heller. Det är så outhärdligt plågsamt att tänka på, om inte Adrian fanns skulle jag kanske hoppat över julafton helt och hållet. Låtsats som att det var vilken dag som helst. Jag kan inte sluta tänka över hur julafton kommer kännas. Antagligen sorglig med krossade förväntningar. Men det får jag hantera där och då. Förstås kommer det vara  väldigt mysigt också, speciellt när man har barn att fira med! Det tror jag absolute, bara att det kommer ligga där under ytan och bubbla det jobbiga jag går igenom.
 
Vägen fram till jul är mysig i vilket fall, slå in julklappar, julbaka och julpynta. Adrian har två adventskalendrar, en med lego han fick av sin mormor och en med paket som hänger i köket. I den sistnämnda är det ett paket varje advent istället för 24 stycken, tyckte det blev för mycket presenter att hantera för min pakettokiga lilla kille.
 
- adventkalender i köket -

Jag var på Ullared för inte så länge sedan, där gjordes många juklappsinköp. Alla Adrians tror jag är klara. Han behöver inte få överdrivet mycket paket av mig och Mattias, alla mor och farföräldrar tillsammans med andra släktingar och vänner är väldigt duktiga på att handla! Men det är klart man vill ge sin lille skrutt lite paket från tomten. Så utan paket blir han definitivt inte.
 
- adventljusen i köket -
 
Vi har haft påhälsning av magsjuka här i familjen, Adrian var hemma hela förra veckan. I helgen var det min tur och nu är det Mattias som är sjuk. Idag är jag inte på topp men jag hoppas det bara är någon efterdyning av magsjukan som gör sig påmind.
 
Adrian hade premiär på dagis igår efter sjukveckan, tänkte att han kanske skulle vara lite blyg men icke. När jag frågade om jag kunde få puss och kram när jag skulle gå gav han mig en puss och sa sedan: "Inte krama nu". Han hade inte riktigt tid med det när han skulle iväg och leka. Så skönt att veta att han trivs på dagis, då tar det inte emot att lämna honom där.
 
- mys med katten Knasen i soffan innan dagis -
 
Nu hoppas jag att det går bra hos psykologen imorgon och att jag får rätt hjälp att hantera de här jobbiga känslorna. Sen blir det jobb fredag, lördag och söndag. Inte jättehärligt att vara borta från mina älsklingar men man måste ju jobba. Även fast jag önskar att det bara var jobb på vardagarna!
 
Hoppas ni alla får en bra onsdag.
Kram
/ Emy

Är det någon där?

publicerat i Livet jag lever;
Är det någon där, ja det kan man verkligen undra med tanke på denna oändligt långa bloggtystnad. Men jag antar att jag gör med bloggen som med mycket annat jag håller på med. Är väldigt intresserad och "inne i det" en period för att sen ha en paus för att finna lusten att vara engagerad igen! Så nu känner jag nog för att vara lite engagerad igen, jag lovar inget men jag hoppas att kunna ha en kontuinitet i mitt bloggande.
 
Vad har hänt sen sist då? Inte mycket alls, vi lever på som vanligt. Dock med en viss skillnad. Jag har mått(och mår fortfarande) ganska dåligt under hösten. Det känns som allt som hände i våras har hunnit ikapp mig och jag har svårt att hitta ett sätt att bearbeta det.
  Det kom tillbaka till mig helt plötsligt i form av en panikångestattack i slutet av oktober. Ni som aldrig haft panikångest kan inte förstå det hemska med det. Jag trodde jag skulle dö, jag vaknade mitt i natten och "kände" hur min kropp stängde ner. Även fast förståndet skriker: "Du kommer inte att dö!!" så är den här ångesten så övermäktig att den tar ingen hänsyn till förståndet. Men, jag dog inte. Jag sitter här och skriver om det istället. Sen dess har det hänt några gånger, men det är lättare att hantera när jag förstår vad det är.
 
  Dödsångest är också ett nytt begrepp som kommit in i mitt liv. Så fort jag känner minsta lilla huvudvärk tänker jag hjärntumör och cancer. Är jag lite stel i nacken, samma sak. Det är cancer, helt bombsäkert. Det är befängt, jag vet. Men att känna rädsla för att något ska drabba mig eller min familj är något jag lever med varje dag nu för tiden. Och även fast jag vet att risken är väldigt liten att något faktiskt skulle hända så har jag ändå varit 1 på 5000 i min ålder som bär på ett barn med trisomi 18. Det är nog där all den här rädslan för hemska saker kommer in. Jag har varit en av dom som man aldrig tror ska vara en själv. När jag tänker på det nu så känns det alldeles absurt att jag faktiskt har legat på en brits med en ultraljuds apparat på magen och hört en människa säga: "Det ser inte normalt ut". Men jag har varit där, så jag vet att även om risken för hemska saker är väldigt liten så är det alltid någon som ska vara en på 5000, 50 000 eller 500 000. Alltid är det någon som råkar ut för det. Och jag kan inte komma över det faktum att det är så jävla orättvist. Vad gjorde jag i ett tidigare liv som förtjänar det här?
  Värre saker har hänt människor, det vet jag. Men för mig är förlusten av Dahlia det värsta som hänt. Men jag hoppas innerligt att det får fortsätta vara det värsta som hänt mig och oss.
 
Och ni som nu tänker: "Sök hjälp, din toka!", för er kan jag berätta att det har jag gjort och förhoppningsvis får jag träffa en psykolog i veckan eller veckan därpå. Så här kan man inte ha det, jag vet. Men det finns någon slags skam i att må dåligt. Om det nu är någon som läser det här som dömer mig pga. mitt uttalande här så får det stå för er. Jag är bara en piss i mississippi. Det finns alldeles för många som mår dåligt i onödan, att söka hjälp är det bästa man kan göra. Både för sig själv och för sin omgivning.
  Jag har gjort det eftersom jag har en sån fantastisk mamma som är min supersupport när jag mår dåligt. Hon finns där, alltid. Antingen via telefon eller så kommer hon hem till mig. Det är hon som kommer med alla lösningar, och har hjälpt mig att söka hjälp. Jag önskar alla skulle få ha någon som henne i sitt liv. Tack mamma för att du är finast i världen!
 
Men kära ni, nu har jag lagt ut mig lite lagom mycket. Nu till det som faktiskt är bra här i livet! Finns en hel del av det goda också, jag ser inte svart 24 timmar om dygnet. Jag har till att börja med min fantastiskt vackra lilla familj. Adrian och Mattias är verkligen det finaste som finns. Ibland, när jag verkligen tänker på det, så älskar jag dem så mycket att jag tror inte hjärtat räcker till.
 
 
- Jag och prinsen i midvintertid -

Att ha en familj att älska och bry sig om och som i sin tur älskar och bryr sig om mig är det största som finns. Jag vet, det låter som en lycklig facebook uppdatering men det är faktiskt så det är för mig. Alla har vi olika uppfattning, och det är helt okej. Men att tycka att hem och familj är det viktigaste är nog ganska vanligt. Jag känner nog ingen som har barn och familj som tycker att något annat bör prioriteras före dem.
 
- Det här är det som gör livet värt varje motgång -
 
Nu är inte det menat som något nedvärderande till alla er som lever ett liv, självvalt eller inte, utan barn. Alla har vi något i livet som gör det värt varje andetag vi tar. Jag är bara glad att jag har hittat det som driver mig framåt varje dag.
 
- Lilla solstrålen -
 
Alla ni som känner mig och Mattias vet att vi längtar oändligt efter en liten familjemedlem till. Det verkar inte vara något som kommer hända särskilt snart eftersom den där förbannade mensen envisas med att komma tillbaka varje månad och sudda ut allt hopp om en liten bebis. Det är skitjobbigt det med rent ut sagt. Att längta och längta, ja nästan längta ihjäl sig efter någon som inte finns. Men universum fungerar lite så, man kan inte bara bestämma att något ska hända, det måste ske i sin egen takt. Men även fast man vet det så är det okej att tycka det känns pest och pina att åka och köpa tamponger varje månad. Ja, känns som jag köpt många fler tamponger än vad jag själv vill. De står där och glor på mig varje gång jag öppnar badrumsskåpet, bara som en liten påminnelse om att de kommer behöva användas igen! Stirrar bindor lika mycket? Någon som vet?
 
Men istället för att bara tänka på att nummer 2 ska komma till världen så väljer jag att fokusera på nummer 1! Att tillvaron med honom ska bli så härlig som möjligt, inte alltid lätt när det trotsas som mest.

Kanske skulle ta och boka en resa tillsammans med mina killar? Skulle vara rätt mysigt. Om vi har några slantar över efter julen d.v.s.
 
Just nu är det iaf en fin årstid tycker jag, massa snö och med det kommer snölek. Roligt, roligt!
(Helsike vad jag emellanåt låter som en annons för perfekta familjen, tur att min ångest bromsar upp lite.)
 
- Katten Knasen får också vara med ute i snön -
 
Nu har jag spytt ur mig tillräckligt för idag och jag ska verkligen försöka uppdatera oftare än var 3:e månad.
 
Kram
/ Emy