Fjärde och femte augusti

publicerat i
Fotoutmaningen har blivit åsidosatt dessa två föregående dagar men nu så:-)
 
Fjärde augusti var temat djur. Jag älskar djur, av alla dess slag(-ormar & getingar). De är så häftiga, alla har sin uppgift eller egna sätt att göra saker på. Att vi tycker att vi står över djuren är så fel men det är så vårt samhälle ser ut tyvärr. Jag kan ibland förakta mig själv för att jag äter kött och använder animaliska produkter men jag antar att jag inte riktigt är där än, att lev ett "djurfritt" liv. Stöttar upp mitt dåliga samvete genom att ge djurens rätt en liten slant varje månad. Alltid något tänker jag.
 
Att leva med djur är i alla fall något jag gör, med mina fina katter. Egentligen är dom två stycken, Knasen och Lisa. Men nu har vi ju tillfällig kattökning eftersom Lisa fick 3 små kattungar i maj. En av dom har flyttat till sitt nya hem men två är kvar än så länge, försöker njuta av dom dagarna även om de ibland går mig på nerverna!
 
- Egentligen inte den bästa bilden på Lisa men jag tycker den är så fin, hur hon myser med sin lilla kattunge Svea -
Och nu till femte augusti, tema: Något jag fått eller ärvt

Jag har många saker jag ärvt, mest från min farmor men också från andra håll. Jag älskar ärvda ting, de får en sorts "själ" när man vet vem som haft/använt dom.
Det blir fint med loppisfynd men inte lika personligt.
 
Eftersom jag är döpt efter min farmor Emy föll det sig naturligt att jag fick ärva hennes guldklocka med vårt namn ingraverat. Tyvärr är armbandet trasigt och ytterst svårt och dyrt att laga så jag väntar med det till den dag jag känner att jag har råd.
Till dess får den ligga på sin plats i mitt smyckeskrin och se fin ut:-)
 
På bilderna ligger farmors guldklocka på en av ett dussin kökshanddukar som jag fått av min mormor som hon i sin tur har ärvt av sin mormor Elsa. Mormor tyckte det passade att jag fick dem + en vacker linneduk eftersom alla har bokstäverna E.S broderade. Jag och min mormors mormor hade/har(vad säger man?) samma initialer. Känns väldigt häftigt att veta att en släkting har använt dem för kanske 100 år sedan!

  1. Dagen... | 2. Gammal och ung | 3. Porträtt | 4. Djur | 5. Något jag fått eller ärvt | 6. Min favoritplats | 7. En hörna av trädgården... | 8. DIY | 9. Frukost | 10. Favorit i garderoben | 11. Entré | 12. Längs vägen... | 13. Mitt kök | 14. Livsviktigt | 15. Detaljer | 16. Från ovan | 17. Drömresa | 18. Färger | 19. Närbild | 20. Doft | 21. Hobby | 22. Stilleben | 23. Ta tillvara på... | 24. Landskap | 25. Min stil | 26. Det käraste jag har | 27. Soffbild | 28. Hösttankar | 29. Jag | 30. Familj | 31. Glädje |
 
Kram på er alla fina vänner!
 
/ Emy
 

Kommentera inlägget här :